JULSTÄMNING 1929 (Omslaget i relief och guld är av konstnären Axel Wallert)
Detta är en av många jultidningar som jag hittat på loppis och antikvariat. De är väldigt stora (30cm x 40 cm) och mycket exklusivt utformade. En del hade lyxutgåvor, eller gravyrutgåvor med finare tryck som kunde tas ut och ramas in. Här skrev etablerade författare och kända konstnärer illustrerade. Det var fina saker att njuta av till julen. Dessa tidningar betydde väldigt mycket för att föra ut konst och litteratur "till folket". Sverige var det mest jultidnings-täta landet i världen och ibland såldes det mer exemplar än vad det fanns människor i Sverige.
Jag hittade en bra sammanfattning i denna bloggen av Torsten Kälvemark.
"Jultidningar var länge en inkomstkälla i flera avseenden. De utgavs för att finansiera diverse föreningsverksamhet, ofta av fackliga eller religiösa organisationer. De var också en del av försörjningsmönstret för de litteratörer som måste hanka sig fram på tillfälliga honorar från de mer reguljära tidningarna och tidskrifterna. Många av våra största författare och poeter under 1900-talet fick bidrag publicerade i mer eller mindre prestigefyllda julpublikationer."
En intressant kommentar av Enn Kokk:"I unga år var jag en flitig och mycket framgångsrik jultidningsförsäljare. Detta bidrog säkert till att jag på 1950-talet värvades av gamla Folket i Bild, först som tidningsförsäljare, sen också som försäljare av FiBs folkböcker."
|
Många illustratörer fick arbete i dessa tidningar.
Illustrationen är "Axel Wallert som deltog 1918–1923 i utsmyckningen av Stockholms stadshus, där han gjorde målningarna i kassettaket i pelargången mot Riddarfjärden, södra portiken. Det är blå monokroma målningar med dynamiskt figurativa allegoriska tolkningar av Gamla stans kvartersnamn – gudanamn på olika antika mytologiska figurer.
Han dekorerade även takfoten under yttertaket på samma sida av huset. Han gjorde också relieferna i nischerna högt upp på östra fasaden, som föreställer Stockholms yrkesmän genom åtta århundraden och de olika hantverkare som var verksamma vid stadshusbygget. Han dekorerade också en nisch och dörröverstycken inne i byggnaden. Han återkom till stadshuset 1935–1937 för att måla dörröverstycken för Byggnadsnämndens sessionssal. I huset hänger även oljemålningar av honom, bland annat porträtten av konstnärskollegerna Aron och Gustav Sandberg.
Axel Wallert gjorde även andra utsmyckningar, bland annat den figurrika kompositionen Orfeus, 1935 avsedd för Göteborgs konserthus men som målades i Stockholms högskolas kårhus. I Alviks medborgarhus i Stockholm utförde han en 50 m2 stor muralmålning, som visar byggandet av Västerort på 1930-talet, och 16 fönster- och dörröverstycken 1940–1941. Han gjorde också större kyrkliga uppdrag, bland annat i Gislaveds kyrka,[1] där han 1953–1955 utförde takmålningar, korvägg, predikstol och läktarbröst. I Hacksta kyrka 1934 målade han altartavlan Uppståndelsen, altarmålningar och väggmålningar i jordnära färger."
|
Humoristen Albert Engström förekom ofta både som författare och illustratör. |
Exklusivt tryck. Kanske för inramning? |
En intressant novell? |
JULSTÄMNING 1921 |
En av Sveriges finare porträttmålare får framträda i denna jultidningens praktupplaga med vackra och exklusiva tryck. Helmer MasOlle |
En illustration till en av många berättelser som förekom i dessa tidningar. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar