9 maj 2012

KÖK PÅ MITT SÄTT


Min amerikanska mormor Olga (läs mer om henne ) älskade loppis långt innan det var populärt. Det har gått i arv till mig. Mormor Olga inspirerade mig att måla Dalamålningar så mitt kök är en blandning av allt detta.

Älskar skafferiet. Och kvinnan till höger.
Här kan man se vad jag målat på sista tiden.


Den runda tavlan visar den svenske kungen som var populär bland dalamålare.
Jag behöll de gamla skåpstommarna som var av fin furu, lämnade vissa hyllor öppna och gjorde nya dörrar.

Förr var detta en verktygslåda, nu innehåller den servetter.


Under diskbänken och vid spisen finns nya bänkskåp i rustik stil från Marbodal och IKEA. De smälter in med det gamla. Man vill ju inte vara utan moderna lätt-glidande lådor.


Samtliga Bilder, Leif Södergren, Viktor Trappsteg.
Detta inlägg finns även på engelska.

2 kommentarer:

  1. Oj oj så snyggt du har gjort!!
    Ser helt underbart ut:)
    Personligt och levande, du har då gåvan och blicken som Mormor hade :)

    SvaraRadera
  2. Hej Leif. Mycket trivsamt och vackert kök du har skapat. Älskar den blå färgen som är exakt den min far som var målare, ansåg som den rätta. Far min målade kurbits på kistor och dalaklockor åt folk, vårt kök doftade därefter ;-) Tyvärr har jag inget efter honom i den vägen, han sålde det på auktion och jag grät när väggskåpet försvann. Jag har en liten väggtallrik med kurbitsmotiv som är rätt originell, hittade den i Skåne på ett loppis. Skickar en bild till din e-post eftersom jag inte kan infoga den här. tyvärr är baksidans signatur helt oläslig, undrar vad du tror om tallriken.

    Hälsningar Sara i Mellerud

    SvaraRadera