22 apr. 2012

"FLASKPOST" PÅ ICA

När jag hämtar en shoppingvagn på ICA är den ganska ofta full med efterlämnat skräp som jag brukar plocka upp och slänga.  Där finns ofta en handskriven shopping-lista bland skräpet. Jag vet inte varför folk lämnar efter sig en så högst personlig sak som en handskriven lista. Vem kan ha nytta av den? Finns det kanske ett undermedvetet behov att kommunicera med någon  --  att skicka "flaskpost" via sin kvarglömda shopping-lista? I affären får man då inte en chans att tala med en enda människa, särskilt när man scannar sina varor och checkar ut via en datorterminal. Så det är kanske det då, att säga hej, jag var här och handlade idag och köpte turkisk youghurt.

Jo jag skojar lite, men denna listan fascinerade mig lite. Gissade på handstilen att det kan var en kvinna eventuellt konstnärlig och ordentlig (noga präntat och noga vikt lista) med sunda matvanor (pumpabröd) och katt (kattsand och kattmat) som rest mycket till Medelhavet (fetaost, oliver,  turkisk youghurt.) Jag undrar vad turkisk youghurt är för något - kanske något att pröva på? Kattsand behöver jag inte. Har ingen katt. 

Jag har nu insett att en shopping-lista är ett tidsdokument och något intressant att studera. Det skall bli kul nästa gång jag handlar för att se vad det finns för personligheter gömda bland skräpet i shoppingvagnen, fast nu vågar väl ingen lämna efter sig några shoppinglistor längre om de blir analyserade på nätet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar