15 okt. 2012

JOSEPHSSONS PÅ KORSGATAN - FAMILJEFÖRETAG I GÖTEBORG MED GAMLA ANOR


Carl Johan Josephsson etablerade sin första butik på Kungstorget i Göteborg 1866.
Redan 1851 började han sälja glas på marknader från häst och vagn runt om
i hela Sverige.


Familjeägda butiker är idag en sällsynthet i Göteborg. För var det normen, men numera
dominerar stora kedjor, så det är glädjande att som göteborgare läsa om Josephssons på Korsgatan som går tillbaka till 1866 då det hela började med en företagsam ung man ( Carl Johan Josephsson) köpte stora mängder glas (mest bruksglas) från Kosta glasbruk till försäljning till kunder i Göteborg. Den första butiken var på Kungstorget 3 (Saluhallen byggdes först 20 år senare)- 
Kungstorget var den naturliga och centrala handelsplatsen i Göteborg på den tiden och det var livat värre. För den som är intresserad av Göteborgshistoria, finns det mycket att läsa på företagets hemsida. Om man klickar sig genom de många länkarna, hittar man väldigt mycket intressant. (Alla bilder och citerade texter är från Josephssons hemsida)



 Jag gillar resan tillbaka i tiden till det bubblande Kungstorget där Josephssons första butik låg.
 "Redan tidigt på morgonen var de första hästskjutsarna på plats på de angränsande gatorna och man bara väntade på att startsignalen skulle ljuda och det var dags att köra in på torget. När klockan i domkyrkotornet slog fem slag gav poliser tecken att det var tillåtet att köra in på torget. Det blev ett förfärligt oväsen när de kappkörande hästarna i vild galopp trängde sig fram genom gatorna."
Josephssons har därefter legat på Västra Hamngatan,  Kungsgatan och till sist Korsgatan där företaget finns sedan 1926.

1926, flytt till Korsgatan : ett litet "sämre" läge mycket beroende på de svårigheter som kom efter första världskriget. Tredje generationen, Ragnar Jarland tog över 1928. Det hjälpte nog inte att den stora börskraschen 1929 och depressionen därefter låg och väntade. Men Ragnar Jarland tycks ha rott det hela i land : "Med vackra skyltningar och personlig service och ett nytt sortiment skapade han ett stort förtroende för företaget och nöjda kunder hittade till Korsgatan." 


Mer skyltningar här.
Smart Marknadsföring genom att rikta in sig på välbärgade amerikanska turister på femtiotalet:
"Här delar Ragnars döttrar ut reklam för Josephssons när passagerarna från kryssningsfartyget RMS Caronia besöker Göteborg 1955 på sin resa mot Nordkap"


Det är uppenbart att de fyra generationerna  förvaltat företaget väl som expanderat både på bredden och höjden i byggnaden på Korsgatan. De har nu även expanderat med att öppna en tidsenlig webshop.
 Lycka till!

1 kommentar: