24 jan. 2009

LIMPAN


Den har dykt upp igen. Historian från 60-talet om limpan. Som en kvinna hade i sin touperade frisyr för att frisyren skulle se stor och fin ut. Hon fick sitta upp och sova, och när hon så småningom blev sjuk och intagen på Sahlgrenska sjukhuset, då hittade man både mögel och mask i limpan och i hårbotten.
Den historien känner alla till, i alla fall de som bor i Göteborg. Men ingen känner egentligen till vem den där kvinnan var som hade placerat limpan i sin frisyr. Det är alltid någon man "hört talas om".
Jag tror att det är en påhittad historia. Men det är klart, en limpa instängd i fukt och värme och en massa hårspray, och om en fluga lägger ägg i limpan, då kan det lätt bli larver. Varför inte? Det är snart gjort i rötmånaden.

Apropå limpor, så kommer jag att tänka på historien jag hörde som liten, om "Flickan som trampade på brödet". Den har etsat sig fast i minnet. Flickan ville inte bli våt om fötterna, och tog det nyinhandlade brödet och la det i vattenpölen så att hon kunde kliva över torrskodd. Hon straffades hårt. 
När hon satte foten på brödet, öppnade sig marken och hon slukades upp av underjorden. Det var straff det!
Det var nog meningen att berättelsen skulle lära oss att ha respekt för mat. Jag vet inte om jag blev så väldigt skrämd. Jag var nog mer fascinerad av den dramatiska händelsen. Uppslukad av underjorden. Både flicka och bröd. Schlopp! Svart och mörkt måste det ha varit därnere. Fanns det eld och djävlar också?

Jag fick kanske respekt för mat, det tror jag. Jag kan aldrig slänga matrester förrän de legat länge i kylskåpet och blivit riktigt dåliga. Då är det OK att slänga matresterna. När de ruttnat. För rutten mat kan man ju inte äta. 
Respekt för mat i all rätt, men det jag var mest intresserad av när jag hörde den här historien om flickan som trampade på brödet, var inte hur det gick för flickan i underjorden, om hon blev plågad av djävlar eller uppbränd. Det var något annat, som jag tyvärr aldrig fick svar på. En detalj, kanske oväsentlig för de flesta, men inte för mig.

Det jag aldrig fick svar på, det var inte något djupt filosofiskt eller så. Det var helt enkelt om det var en limpa, eller en hönö-kaka som flickan trampat på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar